Eerste indruk - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van René Roo - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van René Roo - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Door: allen

Blijf op de hoogte en volg René

03 Juli 2014 | Nederland, Schiphol

Na een goed verzorgde vliegreis (KLM is echt heel compleet) werden we in Ghana airport Accra opgevangen door Samuel (een van de 6 zonen van David, de projectmanager van ons project). Iedereen wilde onze koffers wel tillen en dat natuurlijk voor het fooiengeld. Na een nachtje in een hostel in Accra (heel basic!) werden we door 2 taxi’s opgehaald en samen met nog een vrijwilligster (Hannah) gebracht naar een verzamelplaats van busjes. Onderweg nog even geld gewisseld op straat bij een paar gasten, echt lachen! Een van deze busjes (heel erg gammel en met de achterklep open ivm de vele koffers) heeft ons in een drie uur durende rit gebracht naar ons project in Klikor-agbozume. Gedurende deze rit, werd ons echt wel duidelijk dat er zeer veel armoede heerst in Ghana. Bij een stopplaats werden we belaagd door heel veel kinderen, die ons brood wilde verkopen. Ze klommen en klauterden aan het busje om onze aandacht te trekken. Op het park van ons project, werden we ontvangen door David de projectmanager. Een man van 60 met een figuur van iemand van 40! Het project is een mengeling van weeshuis (max. 40 kinderen) en school (ongeveer 150 kinderen). Na wat uitleg van David, werden we naar onze zeer luxe huisjes gebracht, haha echt basic: geen stromend water, bedden gemaakt van planken met een stukje schuimrubber erop. Slapen doen we dan ook weinig. De eerste dagen hebben we vooral geluisterd en vragen gesteld aan diverse mensen van het project, we stonden te popelen om aan het werk te gaan, maar in Ghana ligt het tempo echt laag! De kinderen zijn allemaal even lief en vaak om op te vreten! Ook hier en daar wat opgeruimd op het park en binnenkort gaan we ook nog wat meubels repareren. Helaas is er nog steeds geen gereedschap en materiaal gekocht, maar dit komt weer door het tempo... Ook al een middag naar het grotere plaatsje Agbozume gewandeld, maar dit was gezien de temperatuur niet echt een goed idee. Verhitte hoofden van ons allemaal, maarja we moesten toch wat spullen kopen voor onszelf (zoals toiletpapier). In dit plaatsje zagen we ook dat ze het niet zo nauw nemen met het vuil. Alles slingert op straat en de geulputten langs de straten liggen vol met derrie... Het stinkt ook op veel plekken. Gelukkig ook nog even Nederland-Mexico kunnen kijken in het huis van de projectmanager op een heus 26 inch Akai toeter tv, maar wel heel leuk zo met de kinderen. Het eten is hier prima en we hebben ook zelf een keer gekookt voor de kinderen en de ouders. Fufu een befaamd gerecht in Ghana, dat je met je handen moet eten. Een beestenboel maar wel lekker. De cadeautjes en het ondergoed hebben we op een avond overgedragen aan de manager en deze zorgt dat het goed verdeeld wordt over de kinderen en alles werd opgeschreven. Het werk voor ons begint nu echt te lopen. We hebben met z’n allen gelezen met de kinderen. Ieder van ons kreeg 2 kinderen, in het begin vooral chaos door alle andere kinderen die er omheen zwierven door nieuwsgierigheid. Heel dankbaar werk. Ook al wat bezig gehouden met de financiele huishouding, maar daar is nog een hoop werk te doen! Straks lekker uiteten in het naast gelegen plaatsje en dan eindelijk een kop koffie of een lekker biertje!

• 03 Juli 2014 - 21:48

Ed En Nel Kip:

Hallo Rene, Mo, Sor en Yo,
    Leuk om jullie verhaal te lezen. Jullie maken wel wat mee zeg! Het is wel wat als je ziet hoe die kindertjes bij jullie zitten. Dat laat zeker een indruk achter. En wat leuk dat jullie toch nog wat van het voetbal hebben gezien en nog wel op een grootbeeld tv haha!! En wat zal dat biertje lekker smaken!! Maak er met elkaar een hele mooie tijd van. Liefs van ons

• 03 Juli 2014 - 21:50

Saskia:

Blij iets van jullie te horen.ziet er wel heel gaaf uit.geniet lekker dikke kus van ons xxx

• 03 Juli 2014 - 22:19

Frank En Sylvia:

Mooi om te lezen, indrukwekkend met die kindertjes.
    Hele goede tijd daar en maak er wat moois van.
    Gr. Frank en Sylvia.

• 04 Juli 2014 - 08:20

E De Roo:

Hoi allemaal,
    Leuk wat van jullie te horen, mooi verhaal en foto's
    Hoop dat jullie zaterdag ook nog ff voetbal kunnen kijken
    ,dan kunnen de gedachtes ff op wat anders ,want t zal best heftig en indrukwekkend zijn wat jullie allemaal zien daar.Voor iedereen de groetjes XXX Eric,Andrea en Samantha

• 04 Juli 2014 - 09:13

Erik En Sacha:

Jambo de Roo'tjes,

We hebben jullie niet persoonlijk een goede reis toe kunnen wensen, maar goed om te lezen dat jullie aangekomen zijn.
    Het zal best een cultuurschok zijn geweest, en lastig om te wennen aan het afrikaanse tempo.
    Maar jullie kennende gaat dat vast goedkomen. Leuk om te lezen wat jullie er kunnen betekenen voor de kinderen en de organisatie.
    Heel veel succes en plezier daar!

Groeten Erik en Sacha

• 04 Juli 2014 - 10:36

Ersin :

Hey,

Leuke foto's allemaal!!! blij om te horen dat alles goed met jullie gaat
    1 foto is me opgevallen skattie's :D Roken ? Dacht dat jullie daar zouden stoppen

Heel veel plezier!!

Ps: Hou van je schat

• 04 Juli 2014 - 12:42

Opa, Oma En Cartouche:

Lieve Luitjes,

Cartouche zit nu bij ons en die heeft alles aan oma voor gelezen. Oma werd er helemaal emotioneel van en ik (Cartouche) ook wel een beetje:). Wat geweldig dat jullie dit allemaal meemaken. Hier gaat alles goed en Cartouche gaat vanavond lekker sperziebonen eten. Volgende week bij opa en oma lekker draaitjes vlees eten hmmmm. We wensen jullie nog heel veel plezier toe en maak er een nuttige maar ook leuke tijd van! Dikke kus van ons allemaal!!! xxx

Groetjes,

Oma, Opa en Cartouche

• 04 Juli 2014 - 20:55

Ted En Nynke:

Hoi lieverdjes, cartouche kwam vanmiddag en vertelde dat jullie geschreven hadden. We hadden elke dag gekeken, maar vandaag nog niet. We gingen bbq en en ted vroeg of Car mee wilde eten maar hij had al voor zichzelf gekookt. Al mer al gaat het dus goed met hem. Wat schattig al die lieve kinderen, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Dikke kus van ons.

• 04 Juli 2014 - 21:27

Miek En Eric:

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
    Leuk met de foto's erbij.
    Het is een hele ervaring.

Liefs Miek Eric en Joyce

• 06 Juli 2014 - 19:59

Linda:

Hey hoi,

Wat een herkenbaar verslag. Wat zal er veel op jullie afkomen en wat zullen jullie even moeten wennen. Ik ben ontzettend trots op jullie, dat jullie deze reis en ervaring aangaan. Wat fantastisch.
    Geniet van de mooie tijd met elkaar en de bevolking aldaar. De kinderen zullen genieten van jullie aandacht.
    Ik zal jullie blijven volgen, want ik ben ontzettend benieuwd naar jullie verhalen.

Heel veel liefs en een dikke kus,
    Linda (en een knuffel van kleine Maud)

• 06 Juli 2014 - 21:18

Im:

hey reizigers! Wat superleuk om dit alles te lezen. Mooi project hoor, en ook best veel kinderen. Geweldig dat jullie iets kunnen betekenen voor ze. Lijkt me soms best heftig als je uit NL komt met alle mooie en goede voorzieningen, om dan te zien waar je wiegje ook had kunnen staan. Doet je dan toch beseffen wat een geluk je hebt. Ik zal jullie blijven volgen en wens jullie veel mooie ervaringen toe. X

• 06 Juli 2014 - 22:55

Danique:

Hee lieverds!
    Lees nu net jullie verslag, heel gaaf allemaal.
    Blij dat het goed gaat en om even wat van jullie te horen!
    Erg benieuwd naar al jullie avonturen!

Veel liefs en een dikke kus van mij.

• 06 Juli 2014 - 23:29

Ronald En Bea:

Hai lieve familie, hier eindelijk een berichtje van ons.....we zijn net terug uit het regenachtige Italië. Mooi verhaal geschreven! Indrukwekkend wat jullie daar meemaken. Ik kan niet anders zeggen dat jullie toppers zijn! Wat een contrast met hier! Zoveel luxe hier en schoon water is voor ons zo vanzelfsprekend....Hoe vermaken jullie je s'avonds? Kunnen jullie een beetje slapen? Wat een mooie foto's; ontroerend om te zien en wat zou je graag alle kinderen aandacht en liefde willen geven. Hoe gaat het met Sor en Yo? We zijn trots op jullie! Nog heel veel plezier en succes met het project! Liefs van ons xxx

• 10 Juli 2014 - 19:38

Arthur En Marinka Heinen:

Hey lieve vrienden! wat goed om te lezen hoeveel indrukken jullie opdoen! Wat een ervaring! En fijn dat jullie de kinderen daar zoveel aandacht kunnen geven. Wij zijn heel trots op jullie! Ook de foto,s spreken voor zich, en fijn te zien dat t goed met jullie gaat ondanks slechte voorzieningen, zo anders dan bij ons hier! We blijven jullie verslagen volgen! Zet m op! en nog heel veel plezier daar en succes! liefs van Arthur en Marinka xxx